Horní 160, Vnitřní Město
Kostel sv. Víta je gotická trojlodní stavba pocházející z období 147 - 1439. Byl ovšem vystavěn na základech starší stavby z roku 139. V 17. a 18. století byl kostel rozšiřován a upravován. Gotický vstupní portál pochází z roku 141. Výška postranních lodí dosahuje výšky lodi hlavní, což řadí krumlovský kostel sv. Víta mezi kostely halového typu. Délka kostela od východu k západu je 44 metrů - tzn. 125 stop, jeho šířka a výška 2 metrů. NPÚ: Nařízení vlády č.336/22 Sb.: Areál kostela tvořený budovou a jinými nemovitými objekty na pozemku vymezeném prostorovými identifikačními znaky, včetně těchto pozemků.
Exteriéry
Fasáda
Specifický objekt farního kostela je vedle klášterního areálu nejcenějším zdejším měšťanským objektem. Od středověku provedeny pouze dílčí úpravy. Do současné doby převažuje především jeho gotická podoba, nicméně dílčím způsobem se na kostelní budově uplatňují i mladší renesanční, barokní a historizující doplňky
V 70. letech 20. století provedena vápnocementovou maltou úprava omáítek se snahou napodobit hrubou středověkou povrchovou úpravu. I v současné době konsolidovaný stav omítkových vrstev. V nedávné době byla provedena horolezeckou formou oprava věže
Na omítkovém plášti se neuplatňuje tektonické členění, i když nelze vyloučit, že v minulosti tomu tak bylo. Na starší dokumentaci z konce 19. století se nárožní kamenné prvky neuplatňují v režné podobě. K puristické úpravě zřejmě došlo v návaznosti na úpravu věže. Na řadě míst byly zřejmě vyměněny ale i nově vloženy kamenné prvky. Např. pultové stříšky opěráků kryté prejzy byly upraveny na sedlové stříšky. Byly odstraněny drobné pultové přízemní přístavky na jižní straně. Byly odstraněny klasicistní vrata v čele jižní předsíně atd. Při další opravě pláště v 70- ůetech 20. století byly podstatně výraznějším způsobem "zaříznuty" omítky u nárožních režných prvků. K podstatně větším barevným změnám po roce 2010 došlo na věži, kde po dílčích omítkových opravách byla věž také částečně „rozbarvena“ růžovým nátěrem plasticky vystupujících prvků. Na průčelích se uplatňuje mnoho dekorativních detailů. Dominantní jsou především kružby okenních otvorů.
I po téměř 50 letech od opravy působí fasády lodě i presbytáře konsolidovaně. Určitě se zde příznivě projevuje i průběžná údržba okapů a střešní krytiny.
Na lodi a presbytáři kceptovatelné řešení, při další opravě by mohl být průzkumovými pracemi dohledán starší stav.
Barevné řešení věže nepůsobí příliž organicky. Dosud jsou na plášti věže čitelné fáze středověké, barokní a historizující úpravy. Na spodním čtyřbokém gotickém korpusu se barevné řešení neuplatňuje. Na středním barokně upraveném dílu se barevně uplatňují okenní niky, svislé a vodorovné lizeny. Středověké římsy zůstavají režné. V horním novogoticky upraveném patře se barevně uplatňují pouze okenní niky.
Omítkové a barevné řešení pláště presbytáře a loďe zřejmě navazuje na tradiční řešení. Během příští opravy věže lze zvážit obnovu staršího řešení s monochromní úpravou. Na historických foto kostela není dvoubarevné řešení věže patrné.
akceptovatelné
Vnější výplně otvorů
Na vnějším plášti kostela se uplatňuje větší počet dveří a vrat především z barokního období v uspokojivém stavu
akceptovatelné
pevně zasklená historizující dekorativní okna v kamenných ostěních okenních otvorů
akceptovatelné
ne
Střecha
Na lodi, jižní předsíni a věži se uplatňuje kabřinec. Na presbytáři, severní sakristii, kaplích se uplatňuje prejzová krytina, na jižní sakristii se uplatňuje plechová měděná krytina
v relativně uspokojivém stavu
akceptovatelné
Drobné prosvětlovací pultové vikýře se uplatňují na střeše lodi i presbyteria
akceptovatelné
ne
ne
V minulosti se uplatňoval komín nad jižní sakristií. Bylo by možné ho v případě potřeby obnovit
ne
Ostatní
ne